Sebekoučink? Zkuste to!

Aktualizováno: 30. 3.


Nedávno jsem spolupracovala s Ženy s.r.o. na zajímavém projektu o sebekoučování. Během zimy a jara budou na tomto portále vycházet články o tom, jak si nastavit splnitelné cíle, mít rozvojově nastavenou mysl, jak si nastavit svou osobní výkonnost a každý den snídat talíř zdravé mysli.


Má spolupráce začala rozsáhlým rozhovorem. Pokud se chcete podívat, jak se z mladé lyžařky stala úspěšná manažerka a následně koučka, určitě si článek otevřete.


Nablýskané cíle mají vyšší šanci k úspěchu

Jako koučka využívám brain-based koučink, který propojuje poznatky neurovědy a naše sociální potřeby. I vy můžete zkusit základní principy k dosažení svých cílů.


Když si uvědomíme, co od života chceme, snáze dojdeme k cílům, které si stanovíme. Jen bychom si ty cíle měli správně pojmenovat, tak aby pro nás byly přitažlivé. Náš mozek má rád výzvy a vše pozitivní vnímá lépe. Své cíle bychom si měli pěkně vizualizovat, představit a lákavě pojmenovat. Přitažlivé cíle nás více motivují k pohybu!


7 kroků k úspěšnému dosažení cílů

Mnoho manažerů se každý pracovní den setkává se strategiemi. I v brain-based koučinku používáme slovo strategie k nastavení svých plánů. Pokud nás ale slovo strategie spíše děsí, pojďme od něj a prostě si své cíle naplánujeme.


  • Určeme si odkud začínáme, naši startovací pozici.

  • Vizualizujeme si náš cíl, představíme si konečný výsledek.

  • S vědomím naší vize a startovací pozice, prozkoumejme různé možnosti, jak se do cíle dostat.

  • Udělejme si realistický a chronologický plán naší cesty.

  • Občas se zastavme a revidujme, zda náš plán stále platí a dává nám smysl

  • Jsme v cíli? Skvělé, pojďme celý ten proces oslavit.

Jak hrajete s rozdanými kartami? Fixní a rozvojové nastavení mysli.

Existují lidé, kteří věří, že inteligence a talent jsou pevně dány. Ať už geneticky, od Boha nebo od kohokoliv v koho věříme. Jednoduše co je dáno, je dáno a nemá smysl to měnit, nelze to ovlivnit. V koučinku se tomu říká fixní nastavení mysli. Neustálá potřeba dokazovat sám sobě i okolí, že talent, který máme je oprávněný. Pokud ale dojde k neúspěchu, lidé s fixním nastavením mysli snadno sklouzávají k tomu, že si myslí, že jsou k ničemu.


Naopak rozvojové nastavení mysli je ve své podstatě svodnější. Lidé s takovým nastavením vnímají neúspěch jako motivaci k růstu a zlepšení. Nepochybují o tom, že díky vynaloženému úsilí mohou dosáhnout všeho, čeho si umanou. Svou sebedůvěru staví na faktech, nikoli na představě nějakého talentu od Boha.


Umíte dávat a přijímat zpětnou vazbu?

Když na něčem pracujeme, důležitá je zpětná vazba. Setkáváme se s ní dnes a denně. Pokud budeme zpětnou vazbu vnímat jako něco, co nás posouvá, poučí a dává nám možnost dalšího seberozvoje, bude náš život mnohem jednodušší.


Pochválit (se), ale i říct, co se nám nelíbí, je umění. Mnozí z nás to nedělají zas tak často. Zpětná vazba má hodnotit celý proces, nikoliv jen výsledek. Koncentrace na výsledek znamená fixní nastavení mysli. Když ji ovšem pojmeme jako zhodnocení celého procesu, vždy najdeme něco dobrého, a to i když se nám výsledek úplně nepovede. Ke každému cíli vede cesta, na kterou potřebujeme vynaložit určité úsilí.


 

Zpětnou vazbu proto neberme jako kritiku, nýbrž jako ponaučení a šanci ke zlepšení.

 

Osobní výkonnost, aneb jak zvládat vše důležité a mít čas i pro sebe

Je skvělé, když nás práce baví. Nicméně nemělo by to být na úkor naší rodiny a našich osobních zájmů. Nerovnováha v pracovním, osobním a partnerském životě si vždy vybírá svou daň.


Plánujme svůj čas efektivně tak, abychom uspokojili veškeré své potřeby a splnili své povinnosti.


Je důležité vědět smysl toho, co děláme a jakou roli chceme v životě hrát. Být úspěšným manažerem? Spokojeným partnerem? Milujícím otcem? Máte pocit, že si musíte vybrat? Chyba lávky, není třeba si vybírat mezi kariérou a osobním životem. Kdyby tomu tak bylo, všichni manažeři a majitelé firem by byli bez rodin a přátel.


Zkuste si vypozorovat svou osobní výkonnost. Kdy se vám nejlépe pracuje, kdy jste nejvíce kreativní, kdy máte nejlepší nápady? Podle toho naplánujte svůj den. A najednou zjistíte, že když si dopoledne vyhradíte na strategické plány a úkoly, na které se potřebujeme nejvíce soustředit,, odpoledne na rutinní vyřizování e-mailů,pracovní schůzky a kafe s kolegy, je velká pravděpodobnost, že zvládnete jít z práce domů včas a budete mít i energii na svoje soukromé aktivity. Možná to máte naopak, nejlépe vám to myslí odpoledne? Nevadí. Když svůj denní program přizpůsobíme osobní výkonnosti, zvládneme vše co potřebujeme a máme čas i na sebe a své blízké.


Talíř zdravé mysli

Nadměrné výkony jsou krátkodobě snesitelné, ale dlouhodobě nás pěkně vyždímají a seberou nám veškerou energii. O talíři zdravé mysli jsem už na mém blogu psala. Důležitá je rovnováha mezi prací a odpočinkem.


Každý den si naservírujme jak čas na soustředění v práci, tak čas na hry, vztahy, své nitro, relax a kvalitní spánek.


Tématům se na svém blogu budu věnovat podrobněji. Jestliže chcete získat poznatky o sobě, svém nastavení a nových způsobech vedení týmu, přihlašte se na Program pro skutečné lídry, který otevírám 23.3. 2022.


Pokud máte pocit, že popsaná cesta je zajímavá, potřebujete si některé pojmy více ukotvit, nebo naopak teorii už bravurně zvládáte, ale praxe je zatím pořád jiná


Jsem tu pro vás. Eva Weberová, koučka ambiciózních lídrů.


Určitě spolu najdeme řešení!



Chcete mít neustálý přehled o novinkách z oblasti leadershipu a osobního rozvoje?











35 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Eva Weberová

koučka a lektorka úspěšného leadershipu