Sebekoučink? Zkuste to!


Nedávno jsem spolupracovala s Ženy s.r.o. na zajímavém projektu o sebekoučování. Během zimy a jara budou na tomto portále vycházet články o tom, jak si nastavit splnitelné cíle, jak mít rozvojově nastavenou mysl, jak si nastavit svou osobní výkonnost a každý den snídat talíř zdravé mysli.


Má spolupráce začala rozsáhlým rozhovorem. Pokud se chcete podívat, jak se z mladé lyžařky stala úspěšná manažerka a následně koučka, určitě si článek přečtěte.


Nablýskané cíle mají vyšší šanci k úspěchu

Jako koučka využívám brain-based koučink, který propojuje poznatky neurovědy a naše sociální potřeby. I vy vyzkoušejte základní principy k dosažení svých cílů.


Když si uvědomíte, co od života chcete, snáze dojdete ke stanoveným cílům. Cíle byste si měli správně pojmenovat, aby pro vás byly přitažlivé. Mozek má rád výzvy a vše pozitivní vnímá lépe. Cíle bychom si měli pěkně vizualizovat, představit a lákavě pojmenovat. Přitažlivé cíle vás více motivují k pohybu!


7 kroků k úspěšnému dosažení cílů

Mnoho manažerů se každý pracovní den setkává se strategiemi. I v brain-based koučinku používáme slovo strategie k nastavení plánů. Pokud vás ale slovo strategie spíše děsí, pojďte od něj a prostě si své cíle naplánujte.

  • Určete si, odkud začínáte, svou startovací pozici.

  • Vizualizujte si svůj cíl, představte si konečný výsledek.

  • Prozkoumejte různé možnosti, jak se dostanete do cíle.

  • Udělejte si realistický a chronologický plán cesty.

  • Občas se zastavte a revidujte, zda plán stále platí a dává smysl.

  • V cíli celý proces oslavte.

Jak hrajete s rozdanými kartami? Fixní a rozvojové nastavení mysli

Existují lidé, kteří věří, že inteligence a talent jsou pevně dány. Ať už geneticky, od boha nebo od kohokoliv v koho věříme. Co je dáno, je dáno, nemá smysl to měnit a nelze to ovlivnit. V koučinku se tomu říká fixní nastavení mysli. Často mají lidé potřebu dokazovat sobě i okolí, že talent je oprávněný. Pokud ale dojde k neúspěchu, lidé s fixním nastavením mysli snadno sklouzávají k pocitu „jsem k ničemu“.


Naopak rozvojové nastavení mysli je ve své podstatě svobodnější. Lidé s takovým nastavením vnímají neúspěch jako motivaci k růstu a zlepšení. Nepochybují o tom, že díky vynaloženému úsilí mohou dosáhnout všeho, co si stanoví. Svou sebedůvěru staví na faktech, nikoli na představě talentu od boha.


Umíte dávat a přijímat zpětnou vazbu?

Když na něčem pracujete, důležitá je zpětná vazba. Setkáváme se s ní dnes a denně. Pokud budete zpětnou vazbu vnímat jako něco, co vás posouvá, poučí a dává vám možnost dalšího seberozvoje, bude váš život mnohem jednodušší.


Pochválit (se), ale i říct, co se vám nelíbí, je umění. Mnozí to nedělají zas tak často. Zpětná vazba má hodnotit celý proces, nikoliv jen výsledek. Koncentrace na výsledek znamená fixní nastavení mysli. Když zpětnou vazbu pojmete jako zhodnocení celého procesu, vždy najdete něco dobrého, a to i když se výsledek úplně nepovedl.

Zpětnou vazbu proto neberte jako kritiku, nýbrž jako ponaučení a šanci ke zlepšení.


Osobní výkonnost aneb jak zvládat vše důležité a mít čas i pro sebe

Je skvělé, když vás práce baví. Ale nemělo by to být na úkor rodiny a osobních zájmů. Nerovnováha v pracovním, osobním a partnerském životě si vždy vybírá svou daň. Proto si plánujte čas tak, abyste uspokojili veškeré potřeby a splnili své povinnosti.


Stanovte si smysl toho, co děláte a jakou roli chcete v životě hrát. Být úspěšným manažerem? Spokojeným partnerem? Milujícím otcem? Máte pocit, že si musíte vybrat? Chyba lávky, není třeba si vybírat mezi kariérou a osobním životem. Kdyby tomu tak bylo, všichni manažeři a majitelé firem by byli bez rodin a přátel.


Vypozorujte svou osobní výkonnost. Kdy se vám nejlépe pracuje, kdy jste nejvíce kreativní a kdy máte nejlepší nápady? Podle toho si naplánujte svůj den. Vyhraďte si dopoledne na strategické plány a úkoly, na které se potřebujeme nejvíce soustředit, odpoledne na rutinní vyřizování e-mailů, pracovní schůzky a kafe s kolegy. Zvládnete jít z práce domů včas a máte energii na svoje soukromé aktivity? Skvělé. Možná to máte naopak a nejlépe vám to myslí odpoledne. Když svůj denní program přizpůsobíte osobní výkonnosti, zvládnete vše, co potřebujete a budete mít čas i na sebe a své blízké.


Talíř zdravé mysli

Nadměrné výkony jsou krátkodobě snesitelné, ale dlouhodobě vás pěkně vyždímají a seberou veškerou energii. O talíři zdravé mysli jsem už na mém blogu psala. Důležitá je rovnováha mezi prací a odpočinkem.


Každý den si naservírujte jak čas na soustředění v práci, tak čas na hry, vztahy, své nitro, relax a kvalitní spánek.


Tématům se na svém blogu budu věnovat podrobněji. Jestliže chcete získat poznatky o sobě, svém nastavení a nových způsobech vedení týmu, přihlašte se na Program pro skutečné lídry, který otevírám 23.3. 2022.


Máte pocit, že popsaná cesta je zajímavá a potřebujete některé pojmy více ukotvit? Máte naopak teorii už bravurně zvládnutou, ale praxe je zatím pořád jiná? Kontaktujte mě, ráda si váš příběh poslechnu a společně budeme hledat cestu.




Jsem Eva Weberová, koučka a lektorka úspěšného leadershipu.

Spolu najdeme řešení!