Kdy mozek potřebuje pauzu? Pravidelně!

Aktualizováno: zář 7

Stejně jako svaly potřebují po velké námaze pauzu, tak náš mozek potřebuje pravidelnou pauzu. Co uděláme, když běžíme a najednou nás začnou bolet nohy a celé tělo? Zastavíme a odpočineme si. Ale děláme to i se svou hlavou? Říká se tomu mentální odpočinek. Někdo jej využívá tak nějak přirozeně, někdo se k němu musí propracovat.


Talíř zdravé mysli


Nadměrný výkon, i když je krátkodobě snesitelný, dlouhodobě snižuje naši odolnost, jak fyzickou, tak psychickou.


Důležitá je rovnováha. V sociálních vědách se tomu říká homeostáza, kdy si udržujeme stabilní psychologický stav. Když je mozek a tělo v důsledku přepracování v nerovnováze, vynakládáme obrovské množství duševní a fyzické energie na to, abychom se zase dostali do pohody.


Pojďme si každý najít svou cestu. Zkuste si namíchat talíř zdravé mysli (Healthy Mind Platter), který vytvořil Dan Siegel a David Rock. Sedm základních duševních činností nezbytných pro optimální duševní zdraví, “mentální živiny”, které náš mozek potřebuje.


Důležitý je spánek, americká National Sleep Foundation zjistila, že pro duševní zdraví potřebují dospělí 7-9 hodin kvalitního nepřetržitého spánku.


Odpočinek ale není jen o spánku. Potřebujeme různé druhy odpočinku, abychom byli v rovnováze. Zajímavá diskuze na téma druhů odpočinku se rozjela na TEDx v Atlantě s Dr. Saundra Dalton-Smith, která rozděluje odpočinek na:


  • Fyzický odpočinek - pasivní, kdy podřimujeme nebo spíme, nebo aktivní, kdy například meditujeme, cvičíme jógu, sportujeme.

  • Mentální odpočinek - krátké pauzy během dne, kdy mozek zbavíme soustavného soustředění se na práci. Vypneme, a tím dobijeme baterky.

  • Smyslový odpočinek - odpojíme se od technologií, blikajících obrazovek a posloucháme ticho nebo zvuky přírody.

  • Kreativní odpočinek - rozvíjíme naše nápady, proto se obklopujeme uměním, čteme básně nebo beletrii.

  • Emoční odpočinek - shazujeme masku a jsme jen sami sebou, autentičtí, vyjadřujeme svoje opravdové pocity, na nic si nehrajeme.

  • Společenský odpočinek - trávíme čas s lidmi, kteří nás nevysávají, ale s těmi, kteří nás ovlivňují pozitivně.

  • Duchovní odpočinek - spojíme se s něčím “vyšším”. S pocitem lásky, sounáležitosti...


Vypnout a nechat myšlenky jen plout


Pro leadery je velmi důležitý mentální odpočinek. To, jak významný je pro náš leadership čas dovolené, už víme.


Ale i během pracovních dnů jsou důležité chvíle, kdy se úplně odpojíme od práce a nemyslíme na ni. Někdy to jde přirozeně, ale někteří z nás se potřebují naučit mentálně odpočívat. Chce to disciplínu, návyk a uvědomění.


Mentální odpočinek je špička ledovce, jak sám se sebou pracovat. Každý z nás je jiný a na každého funguje něco jiného.


Jak mentálně odpočívat?


Zkusme si čas, který věnujeme odpočinku prožít naplno. Netoulejme se myšlenkami zpátky k práci.

  • Když si dáváme pauzu od práce a nejde nám to, tak si prostě nahlas řekneme: ”Teď nepracuji, teď odpočívám!”.

  • Když náhodou během odpočinku přijde na mysl “nápad za milion”, tak si ho zapíšeme nebo nahrajeme na telefon a vrátíme se k němu až ve chvíli, kdy pracujeme.

  • Zaměstnejte svou mysl tak, aby neměla čas přemýšlet nad prací. Zkuste zavřít oči, prodýchat se a myslet na příjemné věci mimo práci. Můžete zkusit i meditovat.

Někdy to chce větší odhodlání, sebedisciplínu a sebekontrolu. Ale den ode dne to půjde líp a líp.


A pokud s tím přeci jen potřebujete pomoci


Jsem Eva Weberová, koučka a lektorka úspěšného leadershipu.

Určitě spolu najdeme řešení!


Chcete mít neustálý přehled o novinkách z oblasti leadershipu a osobního rozvoje?






37 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Eva Weberová

koučka a lektorka úspěšného leadershipu