Kdy mozek potřebuje pauzu? Pravidelně!


Stejně jako svaly potřebují po velké námaze pauzu, potřebuje ji i váš mozek. Co uděláte, když běžíte a najednou vás začnou bolet nohy a celé tělo? Zastavíte a odpočinete si. Ale děláte to i se svou hlavou? Této činnosti se říká mentální odpočinek. Někdo jej využívá tak nějak přirozeně, někdo se k němu musí propracovat.

Talíř zdravé mysli

Nadměrný výkon, i když je krátkodobě snesitelný, dlouhodobě snižuje fyzickou i psychickou odolnost.


Důležitá ve všem je rovnováha. V sociálních vědách se tomu říká homeostáza, při které si udržujeme stabilní psychologický stav. Když je mozek a tělo v důsledku přepracování v nerovnováze, vynakládá obrovské množství duševní a fyzické energie na to, abychom se zase dostali do pohody.


Pojďme si každý najít svou cestu. Zkuste si namíchat Talíř zdravé mysli (Healthy Mind Platter), který vytvořil Dan Siegel a David Rock. Talíř obsahuje sedm základních duševních činností nezbytných pro optimální duševní zdraví. Tyto „mentální živiny“ potřebuje náš mozek.


Kouzlo odpočinku

Americká National Sleep Foundation zjistila, že pro duševní zdraví potřebují dospělí 7–9 hodin kvalitního nepřetržitého spánku. Spánek je zkrátka důležitý.


Odpočinek ale není jen o spánku. Potřebujeme různé druhy odpočinku, abychom byli v rovnováze. Zajímavá diskuze na téma druhů odpočinku se rozjela na TEDx v Atlantě s Dr. Saundra Dalton-Smith. Sama rozděluje odpočinek na:

  • fyzický odpočinek pasivní, při kterém podřimujeme nebo spíme, nebo fyzický odpočinek aktivní, u nějž meditujeme, cvičíme jógu, sportujeme,

  • mentální odpočinek – jsou to krátké pauzy během dne, kdy mozek zbavíme soustavného soustředění na práci, vypneme ho a dobíjíme jeho baterky,

  • smyslový odpočinek – odpojíme se od technologií, blikajících obrazovek a posloucháme ticho nebo zvuky přírody,

  • kreativní odpočinek – rozvíjíme naše nápady, proto se obklopujeme uměním, čteme básně nebo beletrii,

  • emoční odpočinek – shazujeme masku a jsme jen sami sebou, autentičtí, vyjadřujeme svoje opravdové pocity, na nic si nehrajeme,

  • společenský odpočinek – trávíme čas s lidmi, kteří nás nevysávají, ale s těmi, kteří nás ovlivňují pozitivně,

  • duchovní odpočinek – spojíme se s něčím „vyšším“, s pocitem lásky, sounáležitosti…


Vypnout a nechat myšlenky jen plout

Už znáte význam dovolené pro váš leadership. Pro leadery je velmi důležitý i mentální odpočinek. I během pracovních dnů je důležité odpojení od práce, aniž byste na ni mysleli. Někdy to jde přirozeně, ale někteří z nás se potřebují naučit mentálně odpočívat. Chce to disciplínu, návyk a uvědomění.


Mentální odpočinek je špička ledovce, jak sám se sebou pracovat. Každý z nás je jiný a na každého funguje něco jiného.


Jak mentálně odpočívat?

Zkuste si čas, který věnujete odpočinku, prožít naplno. Netoulejte se myšlenkami zpátky k práci.

  • ✔️ Když si dáváte pauzu od práce a nejde vám to, tak si prostě nahlas řekněte: „Teď nepracuji, teď odpočívám!“

  • ✔️ Když náhodou během odpočinku přijde na mysl „nápad za milion“, zapište si ho nebo nahrajte na telefon a vraťte se k němu až ve chvílích práce.

  • ✔️ Zaměstnejte svou mysl tak, aby neměla čas přemýšlet nad prací. Zavřete oči, prodýchejte se a myslete na příjemné věci mimo práci. Můžete zkusit i meditovat.

Někdy to chce větší odhodlání, sebedisciplínu a sebekontrolu. Ale den ode dne to půjde líp a líp.


Jsem Eva Weberová, koučka a lektorka úspěšného leadershipu.

Spolu najdeme řešení!